.:min vätternrunda 2013:.

6kommentarer

när det gäller vätternrundan, så hade jag nog egentligen bestämt mig redan innan förra årets lopp. en gång. kul att testa. men en gång skulle nog räcka. för att cykla tretti mil på ett bräde, det är inte normalt. tror jag tänkte samma sak under själva loppet då. men jag minns inte riktigt. för så fort jag såg målrakan. sista svängen in mot mål. då bestämde jag mig för att göra det här over ’n over again!

så med d sagt, här var vi i år igen. jag hade beställt strandväder och vindstilla (25 grader & sol) hela rundan runt. oklart hur jag hade tänkt det skulle funka nattetid, men strunt samma. man kan ju inte ha tänkt på allt, heller… men som sammanfattning kan vi väl säga såhär;

om det var strandväder? ja det var okej. kanske inte 25 grader. vilket va bra. det var perfekt egentligen. soligt men inte för varmt. men om det var vindstilla. Nils Erik Jesus (NEJ!)... det var det inte!

det blåste en så galen motvind ner till jkpg. man fick trampa på till mjölksyregränsen nästan nåddes för att få upp knapp styrfart. åtta mil in i loppet låg jag typ en timme efter förra årets passertider (och förra året gick det inte särskilt fort heller, kan jag ju tillägga) och jag insåg att den här rumpan kommer få gnida sig mot sadeln bra många timmar till innan den får skutta över mållinjen i motala igen om d fortsatte i d här tempot. [oklart hur rumpor skuttar över mållinjer]

glädjande nog fick jag efter jkpg-stoppet.(där jag för övrigt höll samma tempo som en enhjuling, vilket inte kändes särskilt positivt för mig!) upp tempot lite och mil efter mil lades bakom mig. och d e på riktigt ren och skär glädje när man inser att man passerar 150 km –kvar skylten och nedräkningen kan börja. en liten humör-svacka ska väl dock erkännas efter karlsborg när 90 km-kvar-skylten kommer och jag i mitt inre inser att d e ett helt jäkla vasalopp kvar att stångas emot! men kanske var d välsignelsen i ”prästbacken” som gav mig lite kraft från ovan. [jag high-five’ade prellen… och så läste jag senare på en söt tjejs klassikerblogg, som för övrigt visade sig starta exakt samtidigt som mig!, att prellen nog egentligen gjorde välsingnelsetecken och inte alls va ute efter handklappning.]  eller så va d tanken på att emmelie satt redo med telefonen i handen hela natten om jag behövde peppas. för långsamt kom skylt efter skylt med nedräkning. även om jag ett tag faktiskt trodde att nån hade varit och snott, alternativt vält, sista 10 km-kvar-skylten, för helskotta va den tog tid innan detta vackra konstverk [en gul skylt i plast helt enkelt] äntligen dök upp i vägkanten.    

och jag kan garantera att när man ser motala igen (oavsett hur många timmar man spenderar för att ta sig runt sjön) är det en vacker syn. kanske vackrare än eifelltornet i paris. eller kullerstenarna i gränna. eller frihetsgudinnan i new york. [oklart om det går att jämföra gränna med paris och new york dock) jag flinar saligt på målfotot och gör ett fånigt peace-tecken med fingrarna.  antagligen av ren och skär lycka att ha klarat av delmål ett i satsningen mot en svensk klassiker…

min vätternrunda i siffror:

antal kissepauser: 3

antal äckliga bajamajor av dessa: 3

antal gånger jag brydde mig att bajamajorna va äckliga: 0

antal uppraggningar av norsk sub-grupp: 2

antal kommentarer att jag färgmatchade min outfit med cykeln: slutade räkna efter 28

antal gånger jag sjöng drängarnas slagdänga om du vill bli min fru högt för mig själv: 7

antal vetebullar under rundan: 7

antal liter sportdryck: 3

antal liter vatten: 0 (dumt!!)

antal skickade god morgon-sms från fagerhult klockan 4 på morgonen: 1

antal detsamma från hjo: 1

antal kullerstenar i gränna: 76004694

antal high-five’ade prellar: 1

antal gånger jag glömt vart jag ställt cykeln i depåer: 4

antal gånger jag sen hittade cykeln: 4 (puh!)

antal gånger jag lovade mig själv att aldrig köra igen: 3879

antal gånger jag tvivlar på ovan: 3879

antal pb’n på loppet: 1

antal syskon jag slog i årets upplaga:1

antal syskon jag faktiskt har: 1

antal gånger han fått höra detta: 6751

nä. nu ska jag logga in på vätternrundans hemsida och köpa mig nå fint. en tischa. eller en väska. eller en mössa. eller nåt annat jag verkligen inte behöver. bara därför att! så d så! älskade, underbara, hatade, fantastiska, fruktansvärda vätternrunda, vi ses nästa år igen…  

vätternrundan 2013,

6 kommentarer

Grom

17 Jun 2013 18:05

Såååå bra skrivet och genomfört såklart!

Anna-Karin Arvidsson

17 Jun 2013 18:20

Underbar story och väl utfört lopp!
Min story kommer
Ska bara smälta helgens upplevelser först

Stay tuned :)

Helena

17 Jun 2013 20:59

Hahaha, så roligt! Prästbacken hade jag aldrig hört talas om så den kom verkligen som en chock för mig. Grattis igen till första delmålet!!:-)

Rickard

18 Jun 2013 11:02

Hahaha underbart skrivet!! Och grymt kämpat i motvinden, Grattis!

Alexandra

22 Jun 2013 10:59

Haha, man får verkligen passa på när man har chansen att high-fiva en prelle! Fantastiskt roligt "i-siffror-stycke" du skrivit, log igenkännande åt nummer 3879. Grymt jobbat, imponeras av alla som genomför en vätternrunda!

Anki

24 Jun 2013 07:12

Riktigt bra jobbat!
Jag undrar om jag faktiskt inte såg dig efter vägen. Jag älskar rosa och såg en svart/rosa Bianchicykel med en rosaklädd tjej på. Antingen var någon väldigt lik dig eller så var det du nu nä rjag ser dina bilder..:)

Kommentera

Publiceras ej